Gwałtowny postęp w przemyśle sprawił, iż nie do uniknięcia stały się zmiany w sposobach kierowania zakładami produkcyjnymi oraz zatrudnionymi w nich osobami. Lean management to jedna z takich planów. Jej celem jest zwiększenie efektywności produkcji i czynności z nią związanych w konkretnym zakładzie. Jak nietrudno można zgadnąć, zamysł ten ma swój początek w Japonii, słynącej z szeroko pojętego minimalizmu. Prekursorem tej metody była marka Toyota. W ramach Lean management mamy do czynienia z minimalizowaniem wszelkich czynności wykonywanych podczas produkcji, a równocześnie zupełnie zbędnych. Co to jest lean? Priorytetowym celem „szczupłego zarządzania” jest więc zlikwidowanie trwonienia zarówno w odniesieniu do siły roboczej jak i wykorzystywanych półproduktów. Zastosowanie metod lean management daje możliwość zdobycia takich korzyści, jak zwiększenie produktywności oraz jakości wyrobów. Także stosunki między pracownikami w przedsiębiorstwie zazwyczaj poprawiają się. Ma to związek z efektywniejszą komunikacją. Co ciekawe rozwiązania z zakresu lean management mogą być stosowane w każdym przedsiębiorstwie, obojętne z jakiej gałęzi przemysłu bądź usług oraz jakiej rozmiarów. To, co ma znaczenie to umiejętność dokonania weryfikacji, które elementy procesów nie przynoszą korzyści dla firmy.